Yleinen

Vauhdikas vuoden viimeinen purjehdus

Meillä on mielikuva, että Hangossa tuule aina kovaa. Nyt oli lyhyt kohtuullisen tuulen jakso, jossa pääsimme satamasta ulos ja lähelle läheistä linnoitusta. Sitten alkoi jälleen puhaltaa. Tarkemmin ajatellen voi olla, että tuulen suunta muuttui ja se puhalsi vähän aikaa niemen takaa.

Isopurje oli reivattuna, rullafokka kokonaan auki (illalla pussiin laittaessa luimme, että sitäkään ei saa käyttää reivaamatta yli 14 m/s suhteellisessa tuulessa; pääosin tuuli pysyikin tuon rajan alla). Tuuli oli kovaa mutta ei kovin puuskaista. Avoimilla osilla aallot kasvoivat, ja iltapäivällä käytiin jo broachaamisen rajoilla. Opiskelu on kannattanut, nyt osaamme siinä tilanteessa löysätä isopurjetta.

Ensi talven opiskelun aiheeksi jäi, miksi etupurje (itseskuuttaava fokka) ravistaa samoilla suhteellisilla tuulikulmilla enemmän toisella kuin toisella halssilla. Ensimmäinen arvaus olisi vinossa oleva tuulimittari. Sen ehdin tarkistaa, että vindex ja tuulimittari ovat hehtaarilleen samaa mieltä. siitä, koska ollaan vastatuulessa.

Meriveden lämpötila oli +13. Varvaslistat uivat vedessä, ajoittain kaidetolpatkin, mutta vai yksi aalto pärskähti sitloodaan asti, ja sprayhood suojasi myös tuulelta niin että ei ollut edes sietämättömän kylmä.

Taalintehtaalle päästiin siis hyvissä ajoin, Seidi lämmitti meille viime vuodesta tuttuun tapaan saunan, pussitettiin purjeet ja syötiin lisää kaapintyhjennystä. Aamupäivällä jatkettiin pakkaamista ja könyttiin sateessa bussipysäkille. Syysmyrsky oli tulossa, lähtiessä Vänössä tuuli 18 m/s puuskat 24 m/s, mutta vene pysyi vakaasti laiturissa.