Venemessut

Venemessuilla 2024

Tänä vuonna tavattiin tuttuja kokeneita purjehtijoita, jotka olivat huomanneet, että tää on kiva kun messuilla on nykyisin näitä ohjelmia. Niitä mekin katsottiin. Purjehduslavalla Ari Huusela kertoi turvallisuudesta (vältä nälkäkiukkua ja muista FORDEC – Faktat, Optiot, Riskit, Päätös, Toiminta ja Arviointi) ja Juho Karhun arktisia seikkailuja. Remonttitarvikealueen keskellä olevalla Venemestarin telakalla lähimmät näytteilleasettajat esittelivät työnäytteitään. Minusta… Jatka lukemista Venemessuilla 2024

Features · Purjehdukset

Pitkä odotus, nopea pakkaus

Syyskuisen kummipurjehduksen jälkeen suunniteltiin kuukauden vaihteeseen retkeä, jossa siivottaisiin venettä ja käytäisiin Söderlångvikin omenafestivaaleilla. Sää oli kamala, joten ei menty. Kaksi seuraavaa lauantaita olivat yhtä pahat, joten otettiin maanantai vapaata ja mentiin veneelle vasta sunnuntaina pahimman myrskyn laannuttua. Ajoittaista sadetta ja puuskaista tuulta riitti niin, että siivottiin kaappeja veneen sisällä ja palattiin kaupunkiin. Viime lauantaiksi… Jatka lukemista Pitkä odotus, nopea pakkaus

Purjehdukset · Satamat, Suomi

Syysretki Stenskärille

Vanhin kummityttöni tekee vuorotöitä, opiskelee ja harrastaa ahkerasti, joten yhteinen vapaa viikonloppu löytyi vasta syyskuun lopulta. Hän oli huolissaan, voiko näin myöhään purjehtia. Voi toki, vuosi sitten oltiin Stenskärillä vielä kuukautta myöhemmin. Autoiltiin Taalintehtaalle perjantaina, livuttiin heikossa tuulessa Stenskärille lauantaina. Kun eteneminen oli liian hidasta, ajettiin välillä koneellakin, ja niin saimme viimeisen vapaan saunavuoron yhdestä… Jatka lukemista Syysretki Stenskärille

Satamat, Suomi

Trunsön poluilla

Vierailu Trunsössä on ollut jo pitkään suunnitelmissa. Tämä Pidä Saaristo Siistinä -yhdistyksen ylläpitämä satama sijaitsee jäänmurtajaväylän varrella, Bodöstä suoraan etelään. Siellä ankkuroidutaan yhteysaluslaiturin pohjoispuolelle hiukan ahtaaseen paikkaan matalikon ja laiturin väliin. Saapuminen ei sujunut kuin Strömsössä, mutta laiturinaapurien avulla saatiin vene turvallisesti kiinni. Me on oltu PSS-yhdistyksen jäseniä veneilyuramme alkumetreiltä asti, meille tärkeimpiä palveluita ovat… Jatka lukemista Trunsön poluilla

Yleinen

Muinaistulia Gullkronassa

Elokuun lopussa on rannikolla tapana viettää juhlaa jonka nimi on joko venetsialaiset tai muinaistulien yö – tai huvilakauden päättäjäiset. Vietimme sitä Gullkronassa, jossa oli mainostettu yleisiä saunavuoroja ja elävää musiikkia. Saunavuorot olivat isossa saunassa peräkkäin, pieni oli myyty täyteen yksityisvuoroja. Kapteeni sentään ehti miesten vuorolle, ja lämpimässä merivedessä pystyi uimaan ilman saunaakin,. Illansuussa kuuntelimme trubaduuria… Jatka lukemista Muinaistulia Gullkronassa

Hiljaiset talot, hoidetut pihat

Tässä on kooste kuvista joita otimme Kuressaaressa Saarenmaalla, Kärdlassa Hiidenmaalla ja Haapsalussa Manner-Virossa. Kiinnitimme ensin huomiota suomalaisista puutaloalueista poikeaviin väreihin, mutta myöhemmin aloimme ajatella, että yksittäiset värit eivät olleet niin eksoottisia kuin värien yhdistelmät. Monet puutarhat olivat myös todella upeassa kunnossa. Suuret köynnösruusut, kärhöt, hortensiat ja petuniaistutukset rehottivat parhaimmillaan nyt heinäkuussa, ja muotoiltuja havupuita näki… Jatka lukemista Hiljaiset talot, hoidetut pihat

Yleinen

Yhteenveto matkastamme Länsi-Viron saarille

Tästä matkasta oli haaveiltu pitkään. Ei kaduta että mentiin, mutta seuraavaan kertaan saattaa olla useampia vuosia. Oli oikea ratkaisu varata matkaan kolme viikkoa. Siirtymät satamien välillä olivat meille pitkiä, 30–50 NM, jolloin tarvittiin useita päiviä mielenkiintoisissa kohteissa. Erityisesti matkalla Kuressaareen ei voitu välttää kahta pysähdystä Kuivastussa ja Koigustessa, kun miehistöön kuuluu koira, joka ei osaa… Jatka lukemista Yhteenveto matkastamme Länsi-Viron saarille

Laitepäivitystä

Colla Bella on varustelu on etupurjetta lukuunottamatta alkuperäistä vuodelta 2007. Ei siis vielä kovin iäkästä mutta tahdoimme tehdä muutaman päivityksen: Meillä oli Garmin karttaplotteri 292m mutta halusimme suuremman näytön purjehdusominaisuuksilla ja sijoituksen niin, ettei laite ole vasemmanpuoleisen vinssin tiellä. Lisäksi silloin tällöin veneen sijainti hypähti näytöllä palatakseen hetken kuluttua todelliseen paikkaan. Haaveilin B&G-plottereista mutta asennuksen… Jatka lukemista Laitepäivitystä

Purjehdukset

Paluu Suomeen

Periaatteessa olisimme voineet lähteä jo tiistaina, mutta sääennusteet saivat meidät jäämään vielä päiväksi. Käytiin Kärdlan luontopolulla ennen sateen alkua, ja Mamma Miassa pizzalla sateen jälkeen. Myöhemmin luimme, että sama rintama oli saanut Tallinnan kadut tulvimaan 60-80 mm sademäärillä. Keskiviikkonakaan emme pitäneet kiirettä, sillä kohtalaista (4-7 m/s) tuulta oli ennustettu vasta iltapäiväksi. Kymmeneltä oltiin kuitenkin nostamassa… Jatka lukemista Paluu Suomeen

Satamat, Viro

Hiidenmaan muut satamat: Kalana ja Orjaku

Matkamme alkoi ja päättyi Kärdlasta, joka oli ainoa Hiidenmaan satama, jossa kävimme veneellä. Paluumatkalla vuokrasimme siellä auton ja ajelimme ympäri saarta, vilkaisten samalla kahta muuta satamaa. Kalana on uusi satama saaren länsikärjessä. Se ei ole pelkkä vierasvenesatama, vaan iso lomakeskus jossa on vuokramökkejä, surffilaudanvuokrausta ja beach bar. Sijainnin luulisi houkuttavan niitä, jotka tulevat Ruotsista. Toisaalta,… Jatka lukemista Hiidenmaan muut satamat: Kalana ja Orjaku